Skulpturelle Observationsbistader i Skolehaver

– Et Unikt Samspil mellem Kunst og Natur


Jeg har en spændende idé, som jeg gerne vil realisere: Skulpturelle observationsbistader, der kan blive en del af undervisningen i skolehaver. Som kunstner og erfaren bipasser har jeg arbejdet med bier og voks i 12 år, og nu ønsker jeg at kombinere min passion for biernes fascinerende verden med mit kunstneriske udtryk. Målet er at skabe en lærerig og inspirerende oplevelse for børn og unge, hvor de på nært hold kan opleve biernes magiske univers, samtidig med at det æstetiske element integreres i deres læringsmiljø.


Hvad er skulpturelle observationsbistader? 

Skulpturelle observationsbistader er en kombination af kunst og naturvidenskab. Det er mere end bare bistader – det er levende kunstværker, hvor biernes naturlige aktiviteter bliver en del af et skulpturelt udtryk. De gennemsigtige bistader giver eleverne mulighed for at følge med i biernes opbygning af voksstrukturer og deres daglige arbejde. De vil lære om biernes fantastisk byggeri, bifamilien som superorganisme og deres vigtige rolle i bestøvning, honningproduktion og biodiversitet.

Formålet med projektet er at skabe en unik læringsoplevelse, hvor biernes arbejde bliver en del af elevernes daglige omgivelser. De vil få en dybere forståelse for naturens komplekse systemer, og hvordan mennesker kan indgå i en bæredygtig dialog med den. Observationsbistaderne vil også fungere som kunstneriske installationer, der bringer æstetisk værdi til skolehaven, mens de samtidig fremmer undervisning om natur og miljø.


Hvad kan I forvente? 

Som deltagere i projektet vil I få en skulpturel installation, der ikke kun fungerer som et observationsbistade, men også som et inspirerende kunstværk. Bistaderne vil være en integreret del af skolens udendørs læringsmiljø og vil give eleverne konkret erfaring med naturens samspil. Børnene vil følge biernes liv og arbejde, mens de lærer om deres betydning for vores økosystem.

Projektet vil også skabe mulighed for at integrere bier og biodiversitet som en del af skolens pædagogiske indhold – enten gennem naturfag, bæredygtighed eller kreative fag.



Hvordan kan det lade sig gøre? 

Jeg tilbyder at samarbejde tæt med jer for at sikre, at de skulpturelle observationsbistader bliver tilpasset jeres behov. Vi vil designe bistaderne, så de passer ind i jeres skolehave, og jeg vil stå for opsætning, vedligeholdelse og formidling til elever og lærere. Derudover kan vi planlægge undervisningsforløb, hvor biernes arbejde inddrages som en del af naturfagsundervisningen. Jeg vil besøge haven jævnligt for at sikre, at bistaderne trives og fungerer optimalt.



Tidsplan for projektet: 

Vinter (december – februar) 
- Vi udvælger deltagende skoler og indgår aftaler. Sammen gennemgår vi designprocessen for de skulpturelle bistader og planlægger installationen.

Forår (marts – april) 
- Bistaderne installeres, og biernes arbejde begynder.
- Eleverne vil blive introduceret til biernes forunderlige verden og lære om deres rolle i naturen.

Sommer (maj – august) 
- Bierne bygger voksstrukturerne, og eleverne følger løbende processen.
- Der vil være mulighed for pædagogiske aktiviteter eller workshops, hvor eleverne lærer om biodiversitet, bæredygtighed og biernes vigtige rolle.

Sensommer (slut august – september) 
- De færdige biskulpturer evalueres, og bistaderne nedtages.

Efterår (september) 
- Der er mulighed for at udstille biskulpturerne i jeres skolehave eller i et samlet udstillingsarrangement, hvor flere skoler deltager. Projektet evalueres, og vi kan planlægge fremtidige samarbejder.


Økonomi og praktisk udførelse 

Projektet kræver investering i bifamilier, byggematerialer og skulpturdesign. For hvert bistade købes en bifamilie, som vil trives i de specialdesignede bistader. Vedligeholdelse vil ske en gang om måneden for at sikre, at både bierne og strukturerne har det godt. Desuden planlægger vi en række workshops, hvor eleverne lærer om biernes rolle i naturen og får mulighed for at interagere med projektet. Vi kan i fællesskab søge fonde og støtteordninger til at finansiere projektet og sikre, at det bliver til gavn for skolen.


Jeg håber, I vil overveje at deltage i dette unikke projekt, som kombinerer kunst, natur og uddannelse. Skolehaver er ideelle rammer for at skabe dybere forståelse for naturen, og jeg er overbevist om, at skulpturelle observationsbistader vil bringe stor glæde og læring til både elever og lærere.



Jeg ser frem til at høre fra jer og drøfte mulighederne for at indgå i dette spændende samarbejde.



Med venlig hilsen
Morten Plesner



































︎Kontakt

mortenplesner.art @ gmail.com  
Inst: @mortenplesner
 
    
Munkedammen 34, 4320

Lejre, Denmark